söndag 12 maj 2013

LCHF Fettuccine med Köttfärssås



























Hört talas om shirataki-nudlar eller "miracle-noodle" någon gång? Jag har nu i alla fall testat denna omtalade low carb pasta och jag måste säga att jag är glatt överaskad. Det smakade bättre än jag trodde, men det krävs nog också att man har en riktigt god sås till. Och pasta.såser går ju att variera i alla oändlighet. Här bestämde jag mig för att göra en köttig och lite krämig (ovanligt för mig) köttfärssås. Påminner lite om den som mormor brukade laga när jag och syrrorna var små.

Näringsinfo: Shirataki-nudlar
Shirataki-nudlarna kommer från Japan. På senare år har shirataki-nudlarna blivit väldigt populära i Europa och USA. Nudlarna framställs av ett mjöl som görs på konjakroten, som växer i Japan och i Kina. Shirataki-nudlar består till 97 % av vatten, dem är alltså väldigt kalorisnåla, med lågt kolhydrat-innehåll och har därmed minimal effekt på blodsockret. Shirataki-nudlar är därför ett oerhört bra pasta-alternativ till diabetiker eller för dem som behöver gå ner i vikt. 100 g Shirataki-nudlar ger endast 20 kcal, medan motsvarande mängd vanlig pasta hade gett ca 150 kcal. Konjak-mjölet som pastan görs på innehåller mycket fibrer. Äter man en kost baserad på mycket fibrer kan man både förbättra sin matsmältning och dessutom motverka hjärt-och kärlsjukdomar.

Shirataki-nudlar säljs i små förpackningar fyllda med vatten, oftast 200 g per påse. Du hittar dem bl.a. HÄR, eller också i välsorterade Asiatiska butiker. Dem är färdiga att ätas som dem är, men jag rekommenderar att skölja dem i lite vatten innan dem äts, då dem kan ha en något udda lukt direkt från påsen.


























2 pers.
Ingredienser:
1 paket shirataki-nudlar (200 g)
400 g blandfärs
olivolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
tomatpuré
1 burk krossade tomater
2 msk kalvfond
lite torkad oregano
2 msk balsamvinäger/rött vin
salt och peppar
1/2 dl matlagningsgrädde

Tillagning
Börja med att steka vitlök och lök på medelvärme tills dem mjuknat. Tillsätt blandfärsen. När färsen kokat igenom, tillsätt tomatpuré, krossade tomater, kalvfond, oregano och balsamvinäger/rött vin (balsamvinägern ger mer sötma, vinet ger djup och mustighet). Låt såsen puttra på låg värme i någon timme, tills smakerna gift sig och såsen reducerat lite. Tillsätt till slut grädden, rör om och smaka av med salt och peppar. Förbered shirataki-nudlarna genom att skölja av dem och alternativt steka dem torra i en stekpanna några minuter. Rör sedan ned shirataki-nudlarna i köttfärssåsen och servera med några färska basilika-blad på toppen. Väldigt gott, må jag säga.



Hoppas att det smakar bra!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar