måndag 6 maj 2013

LCHF Morots- och Yoghurtbröd


























Länge har jag gått och tänkt att jag skulle göra ett gott och saftigt morotsbröd som är hälsosamt och packat med fibrer, vitaminer, proteiner, bra fetter och med få kolhydrater. Jag måste säga att jag är himla stolt över mig själv för att ha uppfunnit det här receptet - det är nämligen så gott så man lurar verkligen hjärnan att man äter riktigt bröd. Jag har suttit dem senaste veckorna och letat febrilt efter just ett LCHF-morotsbröd bland "hälso-bloggosfären" men hittade verkligen ingenting, åtminstone inget som såg gott ut. Så därför bestämde jag mig för att ta tag i saken, och bara göra det själv! Jag vet att många tycker om vanligt morotsbröd (det är nog ganska populärt), så många vill ju säkert kunna ha ett lchf-alternativ också. Så tänker i alla fall jag för jag älskar morotsbröd. Morötterna ger en speciell saftighet, textur och naturlig sötma som är gudomlig. Dessutom gör yoghurten också så att brödet blir extra saftigt och får en svag nyans av syrlighet, vilket jag tycker om i bröd ibland (lite som i surdegsbröd).
















































Ingredienser
4 ägg
100 g halvsmält smör
2 dl yoghurt
1-2 morötter, fint rivna
1,5 msk bakpulver
0,75 tsk salt
1 msk stevia
0,5 dl krossade linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl "skållad" fibrex
4 dl mandelmjöl
2 dl pofiber
3 msk fiberhusk

Tillagning:
Börja med att sätta på ugnen på 175 grader. Rör ihop ägg, smör, yoghurt, morötter, bakpulver och salt. Tillsätt sedan alla dem torra ingredienserna (stevia, linfrön, solrosfrön, skållad fibrex (fibrex som jag hällt lite kokande vatten på och som fått stå och svälla i nån timme), mandelmjöl, pofiber och fiberhusk). Rör ihop allting väl och låt sedan svälla en stund, ca 5-10 minuter. Smörj och "bröa" en form med mandelmjöl. Lägg ner degen i brödformen och skär lite fina rutor på ovansidan (för skojs skull). Ställ in i ugnen och grädda i 50-60 minuter. Eftersom degen har mycket vätska i sig behöver den gott om tid i ugnen, men håll koll på brödet så att det inte bränns. Blir det väldigt mörkt på ovansidan men behöver bakas längre, täck den då med aluminiumfolie så ska det inte vara någon fara!


Godast är brödet när det är lite varmt, rostat. Bre smör på, och mer än så behövs inte faktiskt. Det är så otroligt gott, testa det! Hoppas ni tycker om det lika mycket som jag!






7 kommentarer:

  1. Brödet blev fantastiskt!! Tack så mycket för ett bra recept! Mvh, Tanya.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul å höra :) Jag blir alltid lika glad när det kommer feedback tillbaka på mina recept :) / Olivia

      Radera
  2. Hej! Låter jättegott... Men får man verkligen äta morötter när man kör LCHF? Det är ju under jord!

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Yegane! Jag äter inte själv enligt LCHF-dieten, det här var bara ett nyttigare, "LCHF-alternativ" till morotsbröd som jag ville dela med mig till dem som önskar det. Människor har ju sina olika sätt att köra LCHF på (vissa väldigt strikta, andra lite mer fria). Jag skulle själv aldrig utesluta morötter från min kost, eftersom det är en rotfrukt som är väldigt nyttig, den är lokalt producerad och framför allt god! Speciellt nu på hösten är morötter någonting jag kommer använda i mina grönsakslådor i ugnen, utan tvekan!

      Radera
  3. Hej!
    Bakade detta brödet i förra veckan och är absolut det godaste "lchf-brödet" jag har ätit! =)
    Men undrar hur mycket skållad fibrex man ska ha i brödet? Jag tog 1dl fibrex och skållade detta, när det hade svällt blev det ca 4dl. Ska jag använda mig av allt det till brödet?
    Tack på förhand.
    Mvh Sandra

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Kan man använda något annat än Fibrex i?

    SvaraRadera
  5. vet du hur många kcal de e per skiva?

    SvaraRadera