fredag 10 maj 2013

LCHF Pancakes med Kanel





Japp, pancakes blev det till frukost idag. Börjar bli en vana nu, att jag gör pancakes en gång i veckan för att "treat myself" lite i mitten av alla studier. Det är kul att kunna göra något så enkelt men ändå gott (och nyttigt) på morgonen. Jag äter ofta scrambled eggs eller något hembakat bröd med pålägg på morgonen, men det blir jag trött på ibland, jag är en sån person som behöver lite variation emellanåt. Är väldigt inne på kanel just nu, vet inte varför men jag tycker att kanel ger många saker en extra boost av smak och doft. Kanel i framför allt olika bakverk och bröd... så himmelskt gott. Speciellt i kombination med banan, morötter och på yoghurten. Idag får ni ett recept på kanel-pancakes som jag i princip bara kom på i huvudet, men såklart med inspiration från olika recept ute i "hälsoblogosfären".



























Ingredienser (till 1 pers.)
1 ägg
1,5 msk cream cheese (philadelphia)
1/2 msk fiberhusk
1-2 msk pofiber
liten skvätt yoghurt
1 nypa salt
1/3 mosad banan
1/2 tsk kanel
stevia för sötning (om det behövs)

Tillagning
Blanda ihop allting i en skål. Smaka av och tillsätt något mer om du inte är nöjd med smaken/konsistensen. Värm en panna, släng ner en klick riktigt smör och stek pancakesen på medelvärme tills dem puffat upp och fått fin färg på bägge sidor. Jag tror det bör ta 6-7 minuter allt som allt för dem att tillagas. Servera dem direkt på en talrik med färsk frukt, smör, kanel och stevia strö. Kombinationen av smör, kanel och stevia strö ger ju nästan en känsla av kanelbullar - så gott!

Smaklig spis!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar