fredag 19 april 2013

Tonfisksallad i krispigt isbergsblad



Den här tonfisksalladen är en gammal goding som följt med mig genom livet. Kanske inte exakt det här receptet men det är väldigt likt det som min farmor i USA brukade göra åt mig och mina systrar under barndomen. Hon gjorde dem bästa "tuna-sandwiches" man kan tänka sig. Idag har jag dock bytt ut brödet (gott men inte alltid så nyttigt desssvärre) mot krispiga isbergsalladsblad som jag älskar. Istället för att bara hacka ner den i tråkiga sallader kan man göra massvis med olika nyttiga wraps - det blir så underbart gott och fräscht!

Burkmat över huvud taget har ju lite dåligt rykte, men det är synd för jag tycker t.ex att tonfisk på burk är så smidigt och dessutom väldigt nyttigt, speciellt för den som tränar och vill bygga muskler och hålla sig mätt längre (tonfisk är rena proteinbomen). Den här tonfisksalladen passar perfekt som lunch eller som större mellanmål. 

För er som undrar lite över om det kan vara okej att äta fisk på burk: 
Tonfisk kan innehålla onödigt mycket tungmetaller. Studier visar dock att tonfisk på burk är bättre än färsk tonfisk. Det är nämligen som regel yngre tonfisk med mindre gift i kroppen som hamnar i konserverna, medan dem välvuxna fiskarna hamnar i fiskdisken.
(http://aktivtraning.se/kost/kost-och-halsa/10-bra-burkar)

Ingredienser
1 burk tonfisk i vatten helst
3 stjälkar selleri, hackad i småbitar
ättiksgurka, hackad (ta så mycket som du vill ha)
Hellman´s mayonaise eller vanlig majonnäs går också bra
liten skvätt yoghurt med högre fettinnehåll
salt och peppar
1/2 avokado, skuren i bitar (helst chunky istället för mosad i salladen)
Isbergssallad, 1-2 sköljda blad
dekorera med några myntablad 

Tillagning:
Börja med att hacka sellerin och ättiksgurkan och häll ner i en skål. Tillsätt tonfisken, majonnäsen, yoghurten, salt och peppar och blanda till en röra. Skär sedan en mogen halv avokado i småbitar och lägg ner i röran, och rör om. Smaka av - det ska vara krispigt från sellerin, krämigt från fisken och majonnäsen, lite sött från gurkan och lagom med sälta. Ta sedan fram ett salladsblad och lägg på så mycket röra som du vill ha, toppa med 1 eler 2 färska myntablad och sen är det klart - YUM!




Hoppas det smakar bra :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar