söndag 6 oktober 2013

Superfood: Chia-frön


























Har precis börjat bekanta mig lite med chia-frön. Har aldrig riktigt brytt mig om att testa det innan, men eftersom jag har hört att fröna ska innehålla ganska mycket Omega-3, så tänkte jag att det kanske skulle vara bra för mig då jag inte äter fisk så jätteofta.

Chia-frön kommer från Mexiko och har använts sedan urminnes tider av Aztekerna. Chia-frön är rika på Omega-3 (20 %), ALA (alpha-linolic-acid), fiber, antioxidanter och protein. Chia-frön innehåller dessutom nyttiga mineralämnen som fosfor, kalcium och kalium. Strö chia-frön på salladen, gröten, yoghurten eller blanda ner dem i smoothien. Användningsområdena är många.

Källa
www.Risenta.se

Eftersom Chia-frön innehåller så pass mycket Omega-3 så är dem en superföda för både hjärta och hjärna. Chia-frön innehåller faktiskt mer Omega-3 än lax! Dem är även en bra källa till Omega-6, som också är en livsnödvändig fettsyra. Eftersom chia-frön har förmågan att absorbera upp till tolv gånger sin egen vikt, gör det i sin tur att man håller sig mätt längre. Chia-frön är glutenfria vilket då passar de som är glutenallergiker eller de som vill hålla nere på gluten av andra diet-skäl.

Chia-frön innehåller dessutom 20 % fullvärdiga proteiner, mer kalcium än mjölk och tydligen mer järn än spenat. Så, för de som är vegetarianer är chia-frön ett bra alternativ till att få i sig protein dagligen.

Källa:
www.livsstil.se.msn.com

Chia-frön
Näringsvärde per 100g
Energivärde 2190kJ (520 kcal)
Protein 21 g
Kolhydrater 38 g
varav sockerarter <0.5 g
Fett 31 g
varav mättade fettsyror 4 g
varav enkelomättade fettsyror 3 g
varav fleromättade fettsyror 24 g
Kostfiber 34 g
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar