söndag 8 september 2013

Quinoa-Pytt






























Jag älskar verkligen quinoa. Det är ett himla gott och nyttigt alternativ till ris, pasta eller potatis. Mättande, gott och framför allt väldigt näringsrikt. Quinoa är en komplett proteinkälla, vilket innebär att alla dem essentiella proteiner som människokroppen behöver finns i quinoa. (Läs mer här om du är intresserad av Quinoans hälsoeffekter). Denna quinoa-pytt slängde jag ihop med lite andra smarriga ingredienser från kylen. Jag ugnsrostade aubergine och romanesco broccoli (en ganska ovanlig grönsak men finns i de flesta butiker).


Romanesco-Broccoli är väldigt vacker





















Ingredienser
Quinoa (valfri mängd)
1 msk olivolja
1 aubergine
1/2 romanesco broccoli (delad i mindre bitar)
salt och peppar
1-2 kycklingfiléer

Tillagning
Börja med att sätta ugnen på 200 grader och skär upp auberginen och romanesco-broccolin i lagom stora bitar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över lite olivolja och salta och peppra. Skjutsa in i ugnen och låt steka i ca 15 min (beroende på hurdan ugn du har). Ta sedan quinoan och häll ner den i en stekpanna med lite olivolja. Jag steker alltid min quinoa innan jag kokar den för då får den väldigt nötig och god smak. Efter att den stekts lite, häll i vatten och tillsätt salt. Tillsätt sedan lite och lite vatten åt gången tills quinoan är färdigkokt (det blir ungefär dubbelt så mycket). Skär kycklingen i mindre bitar. Stek kycklingen i lite olivolja och tillsätt salt, peppar och möjligtvis lite vitlökskrydda. Stek tills den är färdig. När alla grönsaker är färsigstekta i ugnen, kycklingen stekt och quinoan kokt är det bara ett moment kvar, nämligen att slänga ihop allt till en härlig pytt! Tillsätt lite färska tomater om det önskas. Denna quinoa-pytt är perfekt att ha ståendes i kylen, som man kan ta till lunch. Den räcker till ca 4-5 portioner (perfekt för en stressad student som mig). Hoppas ni testar den och att den smakar gott! 

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar