onsdag 22 maj 2013

LCHF (naturella) Pancakes



























Perfekta pancakes som ser bra ut, smakar himmelskt.. och som dessutom är nyttiga är lite svårt att få till, åtminstone enligt mig då jag är en petig och kräsen liten jäkel. Stod imorse och funderade lite på hur jag kunde få till ett snabbt och bra pancakes-recept då jag bara hade ca 30 minuter innan jag skulle bege mig till skolan. Fantasin flödade och jag slängde ihop en blandning potentiella ingredienser, och resultatet blev fenomenalt. Saftiga och goda, fluffiga och gyllenbruna. Min pancakes-recept tycks bara bli bättre och bättre för varje gång jag gör dem. Kanske är det för att det är en speciell teknik och känsla man måste få in för att helt enkelt "få till det".

Ingredienser (2-3 pancakes)
1 ägg
1/2 dl yoghurt
1/2 msk fiberhusk
2 msk kokosnötmjöl
1 tsk bakpulver
en nypa salt
lite steviaströ

Vill man ha smaksättning är det bara att tillsätta frukter som banan/blåbär/hallon, eller kryddor som kanel/kardemumma/vanilj. Man kan också göra lite mer "savory" pancakes vilket betyder att man gör dem åt det sältiga/matiga hållet med kanske spenat, någon god ost eller med skinka. Och såklart kan man tillsätta proteinpulver för att göra dem till en protein-bomb. Det finns ändlöst med smaksättningar - the sky is the limit.

Tillagning
Vispa ihop allting i en skål. Låt stå någon minut tills det svällt lite. Smeten ska vara lite tjock och fluffig. Smält smör i en stekpanna och klicka ut 2-3 pancakes, stek på medelvärme. När dem puffat upp och fått fin gyllene färg, vänd dem med en stekspade och stek ytterligare någon minut. Dem är färdiga när dem puffat upp helt och fått gyllenbrun färg på bägge sidor. Servera direkt med lite smör ovanpå. Min favorit är såklart att strö på lite stevia och kanel - då blir det som kanelbullar.

En sak till - man står sig bra på en sådan här frukost. Tre pancakes av denna kalibern mättar rejält kan jag bara säga. Dem har kolhydrater, dem har fett och dem har framför allt protein. En perfekt frukost helt enkelt!








































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar