måndag 20 maj 2013

Enkel Sparris, Ägg och Tonfisk-tallrik



























Sitter i skrivande stund ute på min lilla balkong och suger åt mig värmen från solen och vinden. Det är så jäkla gött att ta en paus från plugg ibland (sitter och läser ändlöst många akademiska artiklar på engelska om konflikter, fred, och krig i världen - tunga saker). Jag känner att det jag studerar tar en del på krafterna, i själen och i hjärnan (därför ska jag inte fortsätta med det), men himla lärorikt och intressant är det, det måste jag ändå medge. Hur som helst, jag ska bara gå direkt på sak, jag var och handlade på min "Libanes" idag, vilket innebär min lilla frukt-och grönsakshandel som är den bästa som finns. Affären ägs av en Libanesisk familj (tror jag) så det är därför jag kallar det för Libanesen. Bästa stället att handla på om man är student och vill ha billiga grönsaker och frukter men samtidigt hög kvalité på det man köper (det är ganska viktigt för mig). Idag hade dem i alla fall sparris i buntar, två för 20 så jag slog till. Dem kommer visserligen från Italien, men så får det vara ibland. Annars tycker jag om att försöka köpa sådant som är närproducerat, men det är också en knivig sak när man är student...

Den här maten kallar jag riktig Soul-Food. Den tillfredsställer ens smaklökar (om man nu gillar sån här typ av mat) och gör både kroppen och själen glad. Ägg är ett jättebra och nyttigt protein-val till lunchen (ägg innehåller BRA kolesterol som sänker det dåliga och höjer det goda, så minst 1 ägg om dagen är fördelaktigt). Till det hade jag min goda krispiga sparris som innehåller mycket fibrer och få kolhydrater. Pga sitt höga fiberinnehåll mättar sparris väldigt bra. Sparris innehåller även höga mängder folsyra, som är viktigt för gravida kvinnor (för fostrets tillväxt). Folsyra har även en detoxeffekt, är bra för hjärta och kärl och bidrar till en väl fungerande tarmflora. Sparris innehåller även kalium, fosfor, zink, selen, järn och kalcium. Det bästa sättet att tillaga sparris på är att antingen woka eller ångkoka så att så mycket som möjligt av näringsämnena stannar kvar.

Ingredienser
färsk sparris
ägg (eko)
tonfisk på burk
olivolja

Tillagning
Det kan nästan inte blir mer enkelt att laga mat än så här. Koka några ägg i 7 minuter. Stek sparrisen på medelvärme i lite olivolja, salta och peppra. Öppna en burk tonfisk, lägg upp allting på en tallrik och njut! Svårare än så är det inte :)


























Den här portionen är inte jättestor som ni ser, men det är ingen fara om man äter ca 5 mål mat om dagen, vilket jag oftast gör för att det fungerar bäst för mig (det håller min blodsockernivå på en stabil nivå hela dagen). Därför så är mina måltider lite mindre men också fler, medan om man äter 3 mål mat om dagen så blir dem såklart lite större.


referenser
www.dinvikt.biz








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar