onsdag 8 maj 2013

LCHF Capricciosa Pizza


























LCHF-pizza är ju såklart inte detsamma som vanlig, riktig pizza, men å andra sidan kan jag tycka att en low-carb pizza smakar riktigt riktigt gott just för att man vet att den är så mycket nyttigare för kroppen än "den där kaloribomben från pizzerian". Jag märker att ju längre tid jag håller mig till en lågkolhydratkost, desto känsligare tycker jag att jag blir när jag väl äter kolhydrater (som pasta, potatis, ris, bröd etc.) Det är intressant, men jag kan få en sån här tryckande, migränlik känsla i huvudet, magen blir svullen och gasig och jag känner mig plötsligt konstig, lite illa till mods.. psykiskt.

Jag känner mig inte riktigt som en LCHF-are, då jag inte äter så mycket fett eller protein som andra gör inom LCHF (jag är ingen fettfanatiker, för jag tror inte på att man ska äta för mycket fett heller). Jag äter bara det som jag känner för och som jag mår bäst av. Vad jag verkligen upptäckt det senaste året är hur extremt mycket bättre jag mår av att utesluta snabba kolhydrater från min kost. Men trots att jag utesluter mycket kolhydrater vill jag ändå kunna fortsätta äta och njuta av sådant som påminner om "pasta"med goda såser och "bröd" med oemotståndliga pålägg. Därför experimenterar jag mig gärna fram för att skapa den godaste pizza-bottnen, den mest fiffiga LCHF-pastan eller dem saftigaste bröden. Med andra ord; jag tycker det är riktigt kul med just LCHF-bakning. För mig som alltid har älskat bakning så har det inneburit en helt ny värld att utforska och jag älskar det.

Ingredienser
2 ägg
1/2 tsk salt
2 msk olivolja
2 msk grädde
4 msk fiberhusk

Topping
krossade tomater (till tomatsås)
färsk basilika
skinka
god ost
färska champinjoner
torkad oregano

Tillagning
Sätt ugnen på 225 grader. Börja med ett mixa ihop pizzadegen genom att först vispa ägg och salt. Tillsätt sedan olivolja, grädde och fiberhusk. Blanda väl och låt sedan svälla en stund. Förbered under tiden tomatsåsen genom att koka upp den på spisen, tillsätt lite hackad färsk basilika, stevia (lite sötma framhäver tomatsmaken), salt, peppar och en nypa oregano. Reducera tills tomatsåsen blir lite tjock och smaken är bra. Till pizzadegen, ordna en plåt med bakplåtspapper och tryck sedan ut smeten på den. Forma en rund och tunn pizza genom att platta ut med händera (det gör jag i alla fall, blir nästan bäst då). Tillaga pizzabottnen i ugnen i 10 minuter till att börja med. Ta ut den, och lägg sedan på (valfri) topping och sprinkla över gott om torkad oregano. In i ugnen igen i ca 5 minuter, eller tills osten och all topping blivit varm och god.

Hoppas den här pizzan bidrog med lite god inspiration!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar