lördag 27 april 2013

Rörda eko-ägg med smält smör och spenat


























Det här är verkligen en frukost med en rejäl morgon-boost av protein och viktiga vitaminer/mineraler/antioxidanter. Ofta vaknar jag ganska tidigt på morgonen (runt 6), då min kyl och frys brukar göra väldigt mycket ljud ifrån sig. Det är bara att gilla läget och antingen dra ut på en 45-minuters promenad eller löprunda i parken. Brukar oftast bli promenad för min del, gillar verkligen att börja dagen så, det är avkopplande. Men ibland är jag hård mot mig själv och springer (vilket med jämna mellanrum är fantastiskt skönt, dock inte på vinterhalvåret). Min poäng är hur som helst att det är denna typ av mat som min kropp verkligen "cravar" efter en promenad/löprunda på morgonen. Man kommer hem, har varit ute och traskat i gryningen, man är lite småfrusen, tar en dusch och så börjar man tillaga sina ägg, kokar en stor kopp te, sätter på nyhetsmorgon och bara njuter. Morgonstunden är en av dem mest avkopplande stunderna för mig :)

Ingredienser:
2 eko-ägg (eller vanliga, jag gillar dock eko, smaken är bättre)
lite olivolja
salt
smör
hackad frusen spenat (ex. eldorado, felix etc - bra och nyttigt budget-val för en student)

Tillagning:
Stek den frusna spenaten tills den är upptinad och varm - salt lite för smak. Stek äggen för sig i lite upphettad olivolja i stekpannan. Salta för lite smak. Lägg allt på en talrik och njut medan det är varmt. Jag älskar att klicka på lite smör på mina ägg, det är så gott när det smälter och dessutom mättar det mer.

SPENAT - därför är det bra för dig
Spenat har länge varit känt för sitt järninnehåll, men innehåller även andra viktiga antioxidanter som magnesium, kalium, kalcium, selen, A-vitamin, stora doser C- och E-vitamin, tiomin, riboflavin och folsyra som alla spelar in i motverkandet av benskörhet, arteriosclerosis (åderförkalkning) och högt blodtryck. Spenat är näringsrikt, men väldigt kalorisnålt. Den höga halten A-vitamin i spenat bidrar till friskare hy, och motverkar psoriasis, acne och även bildandet av rynkor.

Spenat innehåller även mycket fibrer som håller igång magen och tarmsystemet, och därmed motverkar förstoppning. Denna "super-food" håller blodsockernivån på en jämn nivå och innehåller även flavonoider, som har en anti-cancer effekt då dem hämmar tillväxten av elakartade tumörer och okontrollerad celldelning. Spenat har framför allt visat signifikant skydd mot aggressiv prostatacancer. Spenat innehåller en hög dos anti-inflammatoriska ämnen som motverkar inflammationer i kroppen. Det bästa är självklart att äta spenaten rå (då behålls alla näringsämnena) i t.ex sallader eller på mackan, men god är den också att steka lite lätt på låg värme.

1,5 dl spenat om dagen är i princip allt som krävs för att din kropp ska få ta del av dessa hälsoförmåner!

God frukost!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar