tisdag 23 april 2013

Gardasil-debatten

Varför är det så bråttom?




Jag satt i söndagskväll och tittade på Kalla Faktas senaste dokumentäravsnitt som handlade om Gardasil och hur användningen av vaccinet dessvärre har lett till allvarligare konsekvenser för många unga kvinnor i både Sverige och andra delar av världen (framför allt USA). Detta är sådant som jag tycker är oerhört viktigt att diskutera, uppmärksamma och reflektera över då jag personligen insett mer och mer dem senaste åren att vacciner (dem som inte blivit tillräckligt testade och studerade) helt enkelt inte är att lita på, icke desto mindre, läkemedelsföretagen som säljer vaccinen i fråga. 

För 3 år sedan fick min barndomsvän diagnosen Narkolepsi - hon var en av dem många unga i Sverige som drabbades av den allvarliga biverkningen från H1N1-vaccinet. Ett vaccin som staten, media och läkemedelsföretagen gjorde ett utomordentligt jobb i att propagera för. Jag och mina systrar tog tillslut vaccinet efter många om och men, och än idag finns en viss oro inom mig att det kanske kan finnas biverkningar som inte uppenbarar sig förrän längre fram i livet - vem vet? När jag fick höra om min väns situation bestämde jag mig för att hädanefter alltid tänka mig för, och inte vaccinera mig "bara för att staten rekommenderar det, och alla andra gör det". Jag har lärt mig en viktig läxa, både för min egen och mina (framtida) barns säkerhet.

Vi som konsumenter av mediciner och läkemedel måste alltid ställa oss kritiska till användning av preparat som inte har testats tillräckligt och som kan orsaka skadliga biverkningar på kroppen. Alla vacciner och alla läkemedel har nästan alltid någon form av biverkningar. Vi kan tyvärr inte alltid lita fullt ut på att staten eller läkemedelsföretagen tar sitt etiska ansvar, och ser till vårt bästa. Kom ihåg, företag drivs av pengar och att gå med vinst, och staten vill investera i preventiva lösningar för att undvika omfattande sjukvårdskostnader i framtiden. Allt handlar om pengar. Gardasil är bara ett av många exempel på en hyckleri -"industri", driven av falsk propaganda, som framgångsrikt fått en att tro att om man blir vaccinerad så är man helt immun mot Livmoderhalscancer. Så är dock inte fallet. 

Rekommenderad läsning:




Avslutningsvis skulle jag vilja poängtera att man bör läsa på, vara kritisk, ställa frågor och framför allt; noga tänka efter innan man väljer att vaccinera sig själv eller sin dotter med Gardasil. Detta gäller självklart också för alla (nya) vaccin som dyker upp på marknaden. Vi har ju sett nu hur läkemedelsföretagen storslaget och framgångsrikt spridit sin "fösäkrande" propaganda runt om i hela världen, för att få unga flickor att vaccinera sig mot livmoderhalscancer - en cancerform som i Sverige står för endast 1,9 % av cancerfallen årligen. Som det ser ut idag är det ovanligt att dö av livmoderhalscancer. 

Än en gång, varför är det så bråttom? och varför inleddes en massvaccination av en hel generation friska unga kvinnor när det egentligen inte finns några substantiella risker för att cancern ska utvecklas hos dem? 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar