tisdag 25 juni 2013

Asiatiska kycklingbiffar


























Var ett litet tag sedan jag lade upp ett recept eftersom jag haft mycket att göra dem senaste veckorna. Syster har tagit studenten och min familj från USA har varit hemma på besök, så det har varit full rulle. För någon vecka sedan gjorde jag dessa biffarna då jag hade köpt hem kycklingfärs, något jag aldrig gör. Jag blev lite sugen på att testa kycklingfärsbiffar, och jag bara kände för att ge dem en liten asiatisk touch. Asiatiska smaker är så goda och fräscha!

Ingredienser
500 g kycklingfärs
1 ägg
1 msk riven ingefära
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 tsk salt
1/2 dl hackad färsk koriander
2 schalottenlökar finhackade
1 tsk soja
2 tsk sesam-olja
2 tsk hoisin-sås

Glaze (valfritt)
2 msk hosinsås
1 tsk sesamolja
1 msk risvinäger
lite soya

Tillagning
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop ingredienserna till kycklingbiffarna i en skål. Testa först att steka en liten kycklingbiff för att få ett hum om smaken är bra. Om smaken är bra, hetta upp lite olivolja i en stekpanna och bryn biffarna på varje sida så att dem får fin färg och blir karamelliserade, dock ska dem inte tillagas helt utan dem ska bara få färg, sedan in i ugnen för resten av tillagningen. Av 500 gram kycklingfärs blev det 7 ganska stora biffar för mig, vill man kan man göra dem mindre såklart. När biffarna är stekta i stekpannan och fått fin färg, lägg dem i en ugnsform och skjutsa in dem i ugnen i ca 10-15 minuter eller tills dem är helt genomstekta (tiden kan variera från ugn till ugn, därför bra idé att ha lite koll på dem). Häll på glazen medan dem är varma och garnera med toastade sesamfrön.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar